Den här resan har varit underbar på så många sätt. Under dessa fem dagar så har jag pratat mer med vissa personer än vad jag har gjort de tidigare tre åren. Helt fantastiskt hur en sådan resa kan skapa en sådan fantastisk gemenskap. Jag brukar oftast hålla mig i bakgrunden och inte ta upp så mycket plats. Jag brukar inte säga så mycket och jag brukar oftast hålla mig för mig själv. Under dessa fem dagar så har det förändrats. Tack vare denna resa så har jag kunnat slappnat av och varit mig själv bland en massa personer som jag aldrig brukar vara med.
 
När vi besökte Auschwitz-Birkenau så var det väldigt mycket känslor i luften. Det var en helt annan stämning än vad det var de andra dagarna. Man har fått sett personer på ett sätt som man aldrig sett dem förr. En del var ledsna och en del var arga. Många ville inte tro på att det faktiskt har hänt och jag förstår dem. Det är svårt att tro att 1 människa har dödat över 10,000,000 människor. Människor som levde precis som vi gör nu. Barn som gick i skolan och hade kompisar precis som vi. Föräldrar som jobbade för att få mat på bordet. Alla dödade bara för att de inte liknade "den ariska rasen". Helt sjukt att man kan tycka och göra på det viset.
 
Allt har dock inte varit lika ledsamt som den dagen. På kvällarna så har vi haft det väldigt roligt. Vi har dansat, sjungit, pratat och skrattat med varandra. Jag har lärt känna en del på ett annat sätt än vad man gör i skolan. Man pratar på ett annat sätt med de personerna. Sista dagen när vi åt mat på restaurang Bohema så var det helt annorlunda jämfört med när man åt första dagen. Första dagen höll man sig till sin kompisgrupp som man brukar vara med i skolan. När vi åt på Bohema sista dagen så satt man med personer man knappt har pratat med innan den här resan. Jag är säkert inte ensam med att känna att den här resan har varit en livsförändrande resa. Den har förändrat mig på många sätt.
 
Jag rekommenderar verkligen att göra en sådan här resa. Den skapar en gemenskap på ett helt annat sätt än vad man får genom skolan. Efter en sådan resa så ser man folk på ett helt nytt sätt och man pratar med dem på ett nytt sätt.
Till er som var med: Tack för en underbar resa.
Och stort tack till dig, Reine, som ställde upp på att göra den här resan med oss även fast skolan la ner det detta år. Det har verkligen betytt mycket för mig. Tack!

// Pontus Johansson

Kommentera

Publiceras ej